TR Technical

TR Technical

Lotus motorrenovering

Teknik genereltPosted by Mads 08 Jun, 2014 13:14:56
Lotus'en har længe gået dårligt, brugt olie, tabt effekt. Endelig har jeg fået mig taget sammen til at kigge på det. Selvfølgelig alt for sent i forhold til sæsonstart ;-)
Den skal nok bare have nye ventilstyr og stempelringe tænkte jeg naivt.
Det var næsten det mindste af det desværre. 10 år med hård kørsel og dobbelt så meget effekt som motoren havde oprindeligt har sat sine spor.

Hoved og plejllejer færdige.
Knastfølgerne var trådt igennem og havde taget knasten med i faldet.
Ventilstyrene var slidte, heldigvis kunne ventilerne genbruges.
Øverste kompressionsring på cylinder 2 var stoppet med at dreje rundt og havde ødelagt rillen i stemplet. Her var nok hovedårsagen til den dårlige motorgang mm. Desværre havde dette også medført skader på cylindervæggen.



Motoren er en 1275 ccm BMC a-serie boret op til 1380 ccm. Det betyder der er ca 4 mm materiale mellem de to midterste cylindre og ikke flere overstørrelser stempler. Blokken var potentielt til skrot!!
De sørgelige rester blev afleveret til Iversens cylinderservice i Horsens og beskeden fra Poul var: Jeg kan sætte en tynd foring i cylinder 2. De andre er fine og skal kun hones. Krumtappen er ok, skal kun pudses, nye std lejer kan bruges. Toppen skal planes, styrerne skiftes og ventilerne slibes. De to af stemplerne er defekte. Det er billigere at købe en ny knast end at få den slebet og hærdet.
En større omgang men det kunne være værre.

Ny knast? Hvad så, det er jo hjernen i maskinen og nøglen til hk. Skal man blive ved en 286 som jo har fungeret fint eller tage skridtet til en 296 som vil hæve effekten men dermed også omdrejning og nok koste lidt i bundtrækket? Det 7 portede topstykke gør at motoren sagtens kan trække vejret ved højere omdrejninger men omdrejninger belaster alle komponenter mere.

Nå man lever kun en gang. En 296 og knastfølgere blev fundet på Ebay.
Fire nye stempler + lejer, pakninger mm blev bestilt hos ÅKM Racing.

Forsættelse følger!!!


  • Comments(1)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Mads 12 Apr, 2017 19:25:41

Den fortsættelse har ladet vente på sig :-)
En kort opsummering: Jeg prøvede med en 296 knast men med to dobbelt webere og kort indsugningslængde kunne det ikke lade sig gøre. Der kom lige så meget benzin bagud af karburatorerne som ind i motoren og det var håbløst at dyse ind pga. back flow. Den knast kræver nok et 5 portet topstykker for at begrænse back flow. En 286 knast blev indkøbt og bilen kom til at køre igen. Knap 120 hk er vel også ok. Motoren er senere blevet erstattet af en std 1275 med 2 SU HS2 men det er en anden historie.